Produkty powiązane

Pokaż wszystkie

Produkty polecane

Arne Jacobsen

Wciąż od nowa opowiadana legenda o designerze wszechczasów - Arne Jacobsen’ie - nigdy się nie znuży. To historia człowieka, który uznawany jest za jednego z najsłynniejszych architektów i projektantów świata. Urodzony w 1902 roku w Kopenhadze Arne Jacobsen stał się, obok Verner’a Panton’a i Poul’a Kjaerholm’a twórcą duńskiego stylu, który oczarował świat.

 

 

 

 

 

 

Arne Jacobsen wprowadził, jako jeden z pierwszych, elementy modernizmu do duńskiego wzornictwa – przykładem tego trendu jest projekt budynku House of the Future z 1929 roku, który stworzył wraz z Flemming’iem Lassen’em. Co zjawiskowe, Dom Przyszłości powstał od razu w oryginalnych wymiarach, stworzony na wystawę w Forum Kopenhaskim. Ultranowoczesny, jak na tamte czasy, spiralny dom z betonu i szkła, miał przystań dla łodzi, hangar dla samolotów i lądowisko dla śmigłowca. Dodatkowo, co zjawiskowe, dom był wyposażony w okna opuszczane jak w samochodzie, w taśmociąg, który przywoził pocztę i kuchnię z gotowymi posiłkami. Trzeba przyznać, że Jacobsen wyprzedził o całe dekady scenografię znaną z największych hollywoodzkich produkcji o świecie przyszłości.
 

Arne Jacobsen zaprojektował w Danii i na świecie kilkadziesiąt budynków, które do dziś uznawane są za wzorcowe przykłady modernistycznej architektury, która wyprzedziła swoje czasy.
 

Wyjątkowość natury Arne Jacobsen’a rozwijała się już w dzieciństwie, gdy przyszły geniusz jako chłopiec malował kolorowe wzory na białych tapetach w swoim pokoju, protestując przeciw stonowanemu wyposażeniu domu, które narzucili mu rodzice. Od najmłodszych lat wiedział, jak chce aranżować i zmieniać otaczającą go przestrzeń.

 

 

 

 

 

 

Arne Jacobsen, niespokojny w nastoletniości duch, często płatający figle urwis, z wykształcenia kamieniarz, ukończył w 1924 kopenhaską Szkołę Techniczną, w latach 1924-1927 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Kiedyś marzył, by zostać malarzem, uległ jednak podpowiedziom ojca, który sugerował mu studia architektoniczne. Niemniej – przez dekady rozwijającej się kariery Jacobsen stale wracał do tworzenia niezwykle precyzyjnych i wymagających dokładności rysunków i schematów.
 

Już na studiach zdobył swoją pierwszą, zapowiadającą przyszły geniusz, nagrodę w konkursie Exposition Internationale des Arts Décoratifs w Paryżu za projekt krzesła.
Choć podróże po Europie i liczne doświadczenia twórcze zmieniły jego pogląd na kwestię designu i architektury, Jacobsen nigdy nie wyrzekł się tradycyjnej, duńskiej prostoty i skłonności do melancholii, która uwidacznia się w jego nawet najbardziej nowoczesnych projektach.
 

Paryż był dla Arne Jacobsen’a mekką twórczych doświadczeń. Tam zetknął się z koncepcjami modernistycznych architektów – sław swojej epoki - Le Corbusier’a, Gropius’a i Asplund’a, które wywarły znaczący wpływ na początki jego architektonicznych wizji. Arne Jacobsen poszedł wtedy w kierunku swoistego ascetyzmu form, przy równoczesnym wyrazistym akcentowaniu elementów konstrukcyjnych projektowanych budynków.
W 1927 roku zaczął pracę w biurze architektonicznym, gdzie podejmował się projektów altan, bram i estrady w kopenhaskim parku Enghaveparken.

 

 

 

 

 

 

Jego prawdziwa przygoda z architekturą zaczyna się w latach 1930-34, w których stworzył kompleks apartamentów dla Bellavista w Kopenhadze. Do innych, niezwykle sławnych projektów Jacobsen’a, należą, m.in. Bellevue – teatr i restauracja w Klampenborg (1935-36), czy futurystyczna stacja benzynowa w Skovshoved (1936). Jacobsen specjalizował się w projektach duńskich ratuszy miejskich. Jego projekty można oglądać w dzielnicy Kopenhagi Søllerød (ratusz zaprojektowany wraz z Flemmingiem Lassenem w latach 1938-42), w Århus (budynek stworzony we współpracy z Erikiem Møllerem, 1939-42), ratusz w Rødovre (1956-57) oraz budynek ratusza w Glostrup (1958).
 

Co ciekawe, projekt ratusza w Århus został przez współczesnych Jacobsen’owi uznany za zbyt nowoczesny i ekscentryczny. Projektant musiał dodać mu, wbrew sobie, wieżę i marmurową elewację, by projekt mógł przerodzić się w budynek. Mimo kontrowersji i przekształcenia projektu zgodnie z życzeniem inwestora, ratusz w Århus uznawany jest – o ironio – za jeden z najważniejszych budynków w karierze Arne Jacobsen’a.
 

Geniusz Jacobsen’a bywał, jak to często ma miejsce w historii ludzi wyjątkowych, narażany na próbę sił i charakteru. Na placu Gammeltorv, jednym z historycznych miejsc Kopenhagi, Jacobsen wybudował, wbrew ogromnym protestom mieszkańców, awangardowy dom Stellinga. Jedna z bardziej krytycznie usposobionych wobec nowatorskich pomysłów designera, ortodoksyjna w poglądach gazeta domagała się wydania Jacobsen’owi dożywotniego zakazu projektowania budynków. Szczęściem dla przyszłych pokoleń, ten głos nie został nigdy potraktowany poważnie.

 

 

 

 

 

 

Wizjonerskie projekty Arne Jacobsen’a przyniosły mu światowy rozgłos. Nazywano go powołującym do istnienia sny o nowoczesnym stylu życia. Do dziś szereg jego projektów budzi niesłabnący entuzjazm. Do najbardziej znanych i cenionych za czystość formy i jej oryginalność, należy Rothenborg House w Ordrup (1930 rok). W tym domu talent Jacobsena doszedł w pełni do głosu. Architekt stworzył tu wszystko – począwszy od projektu, na elementach dekoracji i wyposażenia wnętrz skończywszy. Ten kompleksowy proces tworzenia funkcjonalistycznych dzieł sztuki użytkowej stał się swoistą wizytówką Jacobsen’a.
 

Dla hotelu Royal w Kopenhadze (1956-1960) Jacobsen zaprojektował wszystkie detale – od wzorów na tkaniach, przez rzeźbione elementy dekoracyjne, przez najsłynniejsze krzesła świata – Swan i Egg (Łabędź i Jajko), po sztućce i popielniczki dla gości hotelowych. Można powiedzieć, że Jacobsen stworzył całkiem autorski hotel.
 

Do jego słynnych architektonicznych wizji należy też „biała trylogia”. Powstały w nadmorskim kurorcie kompleks Klampenborg stał się swoistą wizualną, nadmorską wizytówką Danii. Jacobsen zaprojektował wieżyczki ratownicze, przebieralnie, pomost. Co zjawiskowe – zajął się też projektami strojów dla obsługi kąpieliska Bellevue, biletami i karnetami wstępu. Z tego wynika jedno – przekorna natura Jacobsen’a nie pozwalała mu przejść obojętnie nad nawet najmniej istotnym detalem projektu, który stanowił w jego pojęciu integralny element budujący całość idei.

 

 

 

 

 

 

 

Drugim z elementów jacobsenowskiej „białej trylogii” były wspomniane już, stworzone ze szkła, stali i betonu budynki osiedla Bellavista. Całości dopełnił projekt teatru Bellevue, które cechą charakterystyczną jest wysuwany dach, dzięki któremu można było oglądać spektakle pod gołym niebem.
 

Druga wojna światowa wymusiła na Jacobsen’ie odłożenie w czasie architektonicznej przygody. Arne Jacobsen przedostał się w małej łodzi do Szwecji, gdzie przeczekał wojenną zawieruchę, koncentrując się na innym obszarze swojej twórczej działalności – projektach tkanin i tapet.
 

Działalność Jacobsena, jako architekta, zaowocowała ogromną wręcz ilością projektów. Do wartych uwagi należą, m.in., fabryka czekolady Toms w Ballerup (Dania 1961 r.), Duński Bank Narodowy w Kopenhadze (1965-70), czy hala sportowa w Landskronie w Szwecji (1965). Jacobsen projektował również dla renomowanej uczelni w Oxfordzie Kolegium Św. Katarzyny (St Catherine's College, 1964-66). Tu, chcąc mieć wpływ na każdy element projektu, stworzył meble, sztućce, tkaniny. Nie dość na tym, sam wybrał gatunki ryb, które umieścił w sadzawce koledżu.

Druga z odsłon niezwykłego talentu Jacobsen’a to genialne projekty krzeseł i mebli oraz niezapomniana seria zastawy stołowej – AJ Cylinda Line. Jego krzesła Ant (1951-1952) oraz Series 7 (1955), Swan i Egg (1957-1958) są uznawane do dziś za jedne z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych mebli do siedzenia, jakie kiedykolwiek stworzono w historii świata. Do dziś produkuje ręcznie słynna od połowy XIX wieku firma Fritz Hansen.
 

Jacobsen współpracował też z markami: Louis Poulsen, dla której projektował oświetlenie, Stelton i Michelsen, dla których stworzył stalowe linie zastawy stołowej i akcesoriów barowych. Dla marek Georg Jensen, August Millech i Grautex oraz C. Olesen tworzył wzory tkanin, a dla I. P. Lunds armaturę łazienkową, a dla marki Rosendahl Jacobsen wykreował projekty luksusowych zegarów i zegarków.

 

 

 

 

 

 

W czasach, gdy nagrody za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wzornictwa przemysłowego przyznawano bardzo skromnie, Jacobsen zdobył ich aż trzy. W 1957 otrzymał Grand prix za krzesło Grand Prix (XI Triennale w Mediolanie), w 1967 nagrodę ID za serię Cylinda Line nadają mu przez Duńskie Stowarzyszenie Wzornictwa Przemysłowego. W 1968 Jacobsen zdobył za AJ Cylinda Line nagrodę International Design Award nadaną przez Amerykański Instytut Projektantów Przemysłowych.
 

Z jedną z najsłynniejszych linii zastawy stołowej tego świata – AJ Cylinda Line – wiąże się ciekawa, prawdziwie życiowa historia. Dzięki ścisłemu związkowi dyrektora działu eksportu marki Stelton, Peter’a Holmblad’a z guru designu, Arne Jacobsen’em, Stelton wypuścił na rynek w roku 1967 jedną ze słynniejszych dziś linii produktów – serię zastawy stołowej, zaparzaczy do kawy i herbaty, tac i akcesoriów barowych - AJ Cylinda Line. Co zjawiskowe, ta kultowa dziś seria była tak nowatorska i nowoczesna, jak na swoje czasy, że nie sprzedawała się prawie wcale. Żona Holmblad’a została przez niego oddelegowana do smutnej misji pozyskiwania klientów w kopenhaskich sklepach.
 

Swego czasu Jacobsen żartował, że jego słynny obecnie shaker do Martini doskonale może się przydać jako termos na zupę!
 

Szczęściem, i Arne Jacobsen i Peter Holmblad doczekali światowego uznania dla tej tak obecnie pożądanej i niezwykle popularnej serii.
Nasz sklep, SmakProstoty.pl, z dumą gości w swojej ofercie nieśmiertelną linię termicznych dzbanków i kafetier, cukiernic, tac i mis AJ Cylinda Line jednego z nieprzemijających geniuszy designu – Arne Jacobsen’a.

 

 

Dział PR Grupy SmakProstoty.pl

Zdjęcia: Stelton

 

Akceptujemy platnosci.plUPS

Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.